Kategorie blog
Promocje
Mata do jogi Surja Kailash  0,3x60x183 cm
Mata do jogi Surja Kailash 0,3x60x183 cm
82,00 zł 69,00 zł
szt.
Mata do jogi DIAMOND- kauczuk  0,6x60x183 cm
Mata do jogi DIAMOND- kauczuk 0,6x60x183 cm
250,00 zł 229,00 zł
szt.
Produkt dnia
Koło do jogi
Koło do jogi
120,00 zł
szt.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Dlaczego joga, a nie fitness czy siłownia?
Dlaczego joga, a nie fitness czy siłownia?

Szlachetne zdrowie…

Aktywność ruchowa jest tak naprawdę kluczowa nie tylko w zachowaniu sprawności, ale dla zdrowia organizmu i to zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Ruch daje niezwykle pozytywne efekty w jakości codziennego życia. Coraz częściej uważa się aktywność fizyczną za niezbędny element profilaktyki chorób.

Siedzący tryb życia jedynie przyspiesza starzenie się organizmu. To nie tylko kwestia stricte fizyczna, ale także psychiczna. Trzeba pamiętać, że nie można zaniedbywać żadnej sfery, aby być rzeczywiście zdrowym. Sfera fizyczna jest ściśle powiązana z psychiką, a nawet z duchowością. Innymi słowy, kiedy pogarsza się stan fizyczny organizmu, to jednocześnie pojawiają się problemy psychiczne. Nie da się tego rozdzielić. Dyskomfort fizyczny zawsze powoduje dyskomfort psychiczny, ponieważ zaczyna nam brakować energii życiowej.

Fitness, siłownia, bieganie… a może jednak joga?

Każdy lubi inny rodzaj aktywności. Od wielu lat niezwykle popularne są ćwiczenia fitness, coraz więcej osób chodzi też na siłownię. Nie jest to złe, jednak joga ma pewną przewagę nad innymi rodzajami ćwiczeń. Podstawową jej zaletą będzie kompleksowe spojrzenie na organizm człowieka i jego potrzeby. Joga nie zaniedbuje żadnej sfery, więc zazwyczaj przynosi więcej korzyści. W praktyce jogi chodzi o wsłuchanie się w potrzeby nie tylko samego ciała, ale także psychiki i ducha. To asany, oddech, ale czasami także medytacja. Można wręcz powiedzieć, że to swoista podróż w głąb siebie. Więcej na ten temat można przeczytać w innym naszym artykule Joga to wyzwanie.

Ca daje joga?

Specyfika jogi sprawia, że efekty jej regularnego praktykowania widać w wielu aspektach życia.

  • Kondycja i wytrzymałość

Joga stanowi dość uniwersalny system ćwiczeń, który idealnie nadaje się do budowania wytrzymałości. Jednocześnie nie ma ryzyka przeszarżowania, co zdarza się w przypadku innych form aktywności. Trening biegowy na początku może prowadzić do nadmiernej eksploatacji organizmu, jeżeli ciało nie jest przyzwyczajone do takiego wysiłku. Spokojna hatha joga pozwoli wzmacniać wytrzymałość i kondycję krok po kroku. Poszczególne asany można zaś dobierać pod kątem określonych potrzeb. Jeżeli nie narzekamy na swoją kondycję, to spokojnie daje się zwiększyć intensywność praktyki.

ćwiczenie jogi nad jeziorem

  • Siła mięśni

Asany są na tyle urozmaicone, że pomagają w jednoczesnym rozciąganiu i budowaniu siły mięśni. W jodze od razu też wiadomo, gdzie są nasze granice, których nie powinno się przekraczać, aby nie spowodować kontuzji. Praktyka polega przecież na uważnym wsłuchiwaniu się w sygnały wysyłane przez organizm. Na siłowni większość osób ma słuchawki na uszach albo rozmawia z kimś ćwiczącym obok, a wtedy jakże łatwo przeoczyć nadmierne obciążenie, nieadekwatne do aktualnej mocy mięśni.

W jodze skupiamy się też na wszystkich partiach mięśniowych, więc cała sylwetka będzie budowana bardzo harmonijnie. Unika się dzięki temu dysproporcji ciała i nadmiernego rozrostu jednych mięśni względem innych. To ma zarazem spore znaczenie w kontekście zapobiegania kontuzjom.

  • Balans

Problem z utrzymaniem równowagi nie odnosi się jedynie do osób starszych. Tak naprawdę większość z nas ma kłopoty ze znalezieniem środka ciężkości własnego ciała i utrzymania się w pozycjach balansowych. Jednak systematyczna praktyka znakomicie poprawia utrzymywanie równowagi, a to ma fantastyczne przełożenie na codzienne życie. Zauważamy, że paradoksalnie jednym z kluczowych warunków utrzymywania równowagi będzie rozluźnienie ciała, a nie jego napinanie. Dzięki pozycjom balansowym, które wymagają korzystania z kończyn przeciwstawnych, wyraźnie rozwijają się połączenia pomiędzy mózgiem a naszymi mięśniami. Tego w zasadzie nie zagwarantuje żadna inna forma aktywności ruchowej.

  • Relaks, wyciszenie…i prawidłowy oddech

Bardzo ważnym elementem praktyki jogi są różnego rodzaju asany wyciszające. To nie tylko kończąca sesję pozycja Śavasana, ale również ćwiczenia oddechowe oraz oczywiście medytacyjne, o ile ktoś chce wchodzić tak głęboko w arkana jogi. W praktyce jogi nie huczy muzyka, aby można było wsłuchać się dobrze w siebie, w swoje potrzeby, w możliwości swojego organizmu.

Joga pozwala wypocząć, wyciszyć zarówno ciało, jak i umysł. To czas dla siebie, który pozwoli zregenerować organizm lepiej niż krótka drzemka. Jednocześnie będzie to nauka puszczania wewnętrznego napięcia i całkowitego rozluźnienia. Innymi słowy, to doskonały sposób na odstresowanie się. Sztuka jakże trudna dla współczesnego człowieka zabieganego pomiędzy obowiązkami domowymi a pracą.

ćwiczenie jogi nad jeziorem

Warto sobie też uświadomić, jak niezwykle istotne dla ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia jest prawidłowe oddychanie. Ile osób ćwiczących na siłowni albo biegających w ogóle zastanawia się nad tym, w jaki sposób oddycha podczas aktywności fizycznej? W jodze jest to jeden z kluczowych elementów. Ruch powinien zostać zespolony z właściwym rytmem oddechu. W ten sposób dotlenia się każdą komórkę ciała, a dzięki temu nie męczymy się tak bardzo nawet podczas intensywnej praktyki. Ponadto dotleniony organizm wolniej się starzeje.

Bezpieczeństwo jogi

Uważnie praktykowana joga na pewno nie spowoduje kontuzji. Nie ma w ogóle takiego ryzyka. Poprzez uważność należy rozumieć dokładne wsłuchanie się w swoje ciało. Organizm sam nas informuje o swoich ograniczeniach i jeżeli nie będziemy próbować przekraczać granic nam wytyczonych przez mięśnie i ścięgna, to nic złego nam się nie stanie. Dotyczy to również umiarkowania w dozowaniu sobie skali trudności. Wiadomo, że na początku niektóre asany mogą być ciężkie, a wręcz niemożliwe do wykonania. W takiej sytuacji najlepiej sobie odpuścić i nie próbować na siłę stania na głowie z podparciem czy Parivrtta Surya Yantrasana. I na to przyjdzie kiedyś czas, ale nie ma sensu ryzykować.

W każdym razie systematyczna praktyka jogi daje naprawdę wiele korzyści zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Natomiast, kiedy wziąć pod uwagę liczbę kontuzji, to jest zdecydowanie jedną z najbardziej bezpiecznych form aktywności ruchowej.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl